Kategóriák
gasztro

Hozd magad formába tavaszra ízletes finomságaink segítségével

Az évszakok váltakozása igen megterheli szervezetünket, főleg, ha hirtelen vált az időjárás, és nincs elegendő idő az átállásra. Ezt az időszakot szoktuk tavaszi fáradtságnak nevezi, ami nem egy betegség, vagy arra utaló jel, hanem testünk válasza a körülöttünk zajló dolgokra.

Ennek több oka is van. Egyik fontos tényező, hogy télen jóval kevesebb vitaminhoz jutunk, és a nyári, őszi „megtakarításokat” felhasználja testünk, hiszen a hideg idő miatt még több vitaminra és tápanyagra van szüksége.

A táplálkozás mellett a hormonháztartásnak is fontos szerepe van, méghozzá a melatonin, vagyis az alvási hormon és a szerotonin, más néven boldogsághormon szintjeinek az ingadozása is kimerültséghez vezet. Télen a kevesebb napsütés miatt fokozódik a melatonin termelés, ezzel együtt nő az alvásigény. Azonban a napos órák növekedésével csökken a hormontermelés, ez pedig átmeneti zavart okoz az alvás-ébrenlét között.

De természetesen életmódoddal nagyban tehetsz arról, hogy hamar átlendülj ezen az időszakon és ne viseljen meg:

  • Figyelj oda a napjaid rendszerezésére, és alakítsd ki a bioritmusod. Sokat segít, ha azonos órában fekszel és kelsz, így szervezted meg tudja szokni az alvási rendjét. A világosabb hajnalok miatt jó, ha gondoskodsz a sötétítésről, hogy elkerüld a túl korai ébredést.
  • Az elegendő alvás és a testi-lelki béke mellett, a táplálkozásnak is rendkívül fontos szerepe van. A kiegyensúlyozott táplálkozás szabályait ezúttal is érdemes figyelembe venni.
  • A szénhidrátok és a telített zsírok csökkentése mellett fontos a megfelelő fehérje és vitaminbevitel is.

A tél végéhez érve egyik jellemző hiányt a D-vitamin jelenti. Mivel a napsütéses órák száma jóval alacsonyabb, és egy kellemes napfürdőzés lehetősége sem adott, csak táplálék-kiegészítőkkel és bizonyos ételekkel lehet pótolni. A napfényen kívül a májból, a halmáj olajból, és az olajos halakból tudod pótolni.

A C-vitamin szintünk is a melegebb hónapokban éri el a magasabb szintet, elsősorban a friss gyümölcs és zöldségfogyasztás miatt. Éppen ezért nem szabad a téli időszakban megfeledkezni a vitaminok pótlásáról.

Étrendeddel sokat tudsz tenni a fáradtság ellen. Az antioxidánsokban és vitaminokban dús táplálkozással ellenállóbbá teszed szervezeted a környezeti hatások ellen.

Keresd meg éttermeink kínálatából a tápanyagokban gazdag finomságokat, amelyek segítenek felvenni a harcot a tavaszi fáradtság és kimerültség ellen.

Kategóriák
gasztro

Ismerd meg a pizzák összes fajtáját

Élsz-halsz a pizzáért, legszívesebben minden nap rendelnél belőle? De ismered is, milyen típusai léteznek? Az alábbiakban a legfőbb pizzafajtákat mutatjuk meg Neked, melyek között biztosan a Te kedvenced is szerepel.

A legismertebb kétségkívül a nápolyi pizza, melyet már a világörökség részévé is nyilvánítottak. Ennek jellemzője, hogy nagyon vékony a tésztája, valamint egy speciális kemencében sül, tűzforrón, mindössze néhány perc alatt.

Az igazi nápolyi pizzára jellemző, hogy kevés, ámde minőségi összetevőkből áll, náluk tehát ritkán találsz telepakolt fajtát, az ananász és a ketchup pedig egyenesen szentségtörés…

Egy másik nagyon ismert változat a new yorki pizza. Ez jellegzetes vastag, ropogós, felhajtott széllel bír, belül azonban vékony tésztájú, melyet könnyen félbe is lehet hajtani.

Jellemzően nagy szeletekben tálalják, hagyományos feltét pedig a paradicsomszósz és a mozzarella. De az igazán elhivatott éttermek rekreálják a new yorki vizet is, hogy az autentikus élményhez jussanak a vásárlók.

A 3 nagy pizza „iskola” tagja még a chicagoi pizza, melyet érthető okból a new yorkival szoktak párhuzamba állítani. Amerikában gyakorlatilag hitvallás, hogy melyik oldalra állsz, melyiket kedveled jobban.

Kategóriák
gasztro

Gyümölcsös mámor

Kétségtelenül a nyár legfinomabb ízei közé tartoznak a zamatos gyümölcsök. Sokszor nem is gondolunk bele a változatos elkészítésbe, és elvetjük a sütés, főzés lehetőségét a szezonális gyümölcsökből.

Persze frissen fogyasztva a legjobb a vitaminforrás, hiszen hőkezelés nélkül maradnak igazán vitamindúsak. Viszont a gasztronómia számos különlegességet tartogat számunkra, és érdemes kipróbálni az ízletes variációkat.

Kezdjük a desszertekkel. Gyakorlatilag bármit fel tudunk dobni egy kis gyümölccsel, legyen az sütemény, gofri vagy palacsinta. Sok esetben eleve a sütemények részét képezik, mint az almás pite vagy egy málnás sajttorta, de díszitésként is remekül mutat egy kis eper a brownie mellett.

És még nem is beszéltünk a gyümölcsökből készített finomságokról, mint a lekvárok, dzsemek, mártások, szószok, amelyek ínycsiklandóan nyakonöntenek a fagyitól kezdve egészen a tortaszeletig bármit.

Az ízutazást folytassuk a főételek felé. Itt már kicsivel nehezebb dolgunk van, ám annál izgalmasabb. Sokan élből elzárkóznak, az édes gyümölcsök húsokkal való kombinációjától, pedig számos remek páros születt már ezekből a variációkból is, amelyek meghódították a világot. Gondoljunk csak a hawaii csirkemellre, a szilvával töltött kacsa- vagy pulykasültre, a narancsos kacsára, vagy az áfonyamártásos camembertre.

De a csirke-barack kombináció, a gesztenye pulykával, vagy a meggymártásos karaj is gyakori variáció. A titok abban rejlik, hogy a gyümölcsök savassága és édessége mennyire passzol a húsok karakteres ízéhez, anélkül, hogy elnyomá azt. A kísérletezéssel sosem érdemes leállni, hiszen számos újdonságot tudunk felfedezni néhány izgalmas párosítással.

Ugye megkívántál néhány gyümölcsös finomságot? Legyen az desszert vagy főétel, merülj el a nyári ízek zamatában, és próbáld ki legfinomabb gyümölcsös fogásainkat még ma.

Kategóriák
gasztro

Mi egészséges a hamburgerben?

Bár a klasszikus hamburger nem kifejezetten egészséges, mégis vannak egészséges részei, illetve fitt burger változatban is fogyaszthatod. A zsíros hús és sajt, a fehérlisztből készült buci és a cukros szósz is helyettesíthető egészséges alternatívákkal, ha épp erre vágysz.

Először is kiemeljük, hogy nem minden egészségtelen, ami egy klasszikus hamburgerben megtalálható: a finom zöldségek, mint a paradicsom, saláta, uborka, lilahagyma mind tele vannak vitaminokkal, rostokkal és más értékes tápanyagokkal.

Ha éppen diétázol vagy elkezdtél átállni az egészségtudatos életmódra, akkor néhanapján belefér egy-egy „csaló nap”, amikor jóízűen elfogyasztasz egy csirkés, halas vagy vega burgert. Ettől függetlenül, összességében egy hamburger nem minősül egészséges ételnek, hacsak nem figyelsz oda minden apró részletre.

Kezdjük a bucival: a hagyományos, fehér lisztből készült zsemle helyett válassz tönkölyből, zabpehelylisztből vagy teljes kiőrlésű lisztből készült változatot. Az utóbbiak magasabb vitamin-, rost- és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek, és kevésbé hizlalnak, mint a fehér lisztből készült zsemlék.

Térjünk át a húsra: zsíros marhahús helyett részesítsd előnyben a sovány csirkéből, pulykából vagy halból készült húspogácsát. Megteheted, hogy hús helyett tofut, quinoát vagy zöldségeket választasz a pogácsához. A növényi eredetű fehérjék nagy előnye, hogy javítják az emésztést és az anyagcserét.

Az sem mindegy, hogy milyen szósz kerül a hamburgerbe. A ketchup és a barbecue szósz tele van cukorral, ezért jobb, ha házi készítésű paradicsomszószt vagy zöldségkrémet használsz. Ha hiányzik az édeskés íz, rakj egy kevés friss ananászt a zöldségek közé.

Ha magadnak készíted otthon, minden részletre oda tudsz figyelni a zsemlétől a szószig, de sokkal több időt is kell rászánnod. Nincs türelmed hozzá, vagy inkább maradsz egy hagyományos hamburgernél? Válaszd ki a legínycsiklandóbb hambit éttermeink kínálatából és rendeld meg most.

Kategóriák
gasztro

Nemzetek salátái

A saláták népszerűsége töretlen: rengetegen fogyasztják előszeretettel szerte a világon. A vitaminokban gazdag, finom öntetekkel kevert ételnek számtalan variációja létezik, melyek nem minden esetben köthetők egyetlen személyhez vagy országhoz.

Ha azt hallod, hogy „pilóta saláta”, tudod, melyik ételről van szó? A világ egyik legismertebb salátáját, a Cézár salátát hívták így eredetileg. Az ételt később a recept megalkotójáról, a Mexikóban élő, de olasz származású Cesare Cardiniről nevezték el. Ahogy telt az idő, úgy hódította meg az egész világot a Cézár saláta, jellegzetes öntetének és ropogós jellegének köszönhetően.

Roppant érdekes az amerikai káposztasaláta esete, ugyanis a receptet hollandoktól ismerték meg az amerikaiak. Az eredeti coleslaw csupán reszelt fejes káposztát és olajos-ecetes öntetet tartalmazott, majd az amerikaiak változtattak rajta egy kicsit: reszelt sárgarépát, vöröshagymát és majonézes dresszinget adtak hozzá. Kiváló savanyúság hamburger mellé.

Nem kell tengerentúlra mennünk ahhoz, hogy izgalmas eredetű salátareceptekre leljünk, vegyük például az orosz hússalátát. Az eredeti receptnek köze sincs az általunk ismert orosz hússalátához: a „vadmadár majonéz” névre keresztelt fogás többek között fácánhúst, fekete kaviárt, kapribogyót és rákot tartalmazott. A szakács hétpecsétes titokként őrizte a pontos receptet, de egy munkatársa igyekezett megfigyelni őt a saláta készítése közben. Amit látott, alapot adott a mai orosz hússalátának.

A görög saláta is ismerősen hangzik, ugye? Ez a finomság egy igazi színkavalkád. Az eredete görög falvakra vezethető vissza, ahol a helyiek összekevertek egy kis paradicsomot, lilahagymát, uborkát és feta sajtot. Egyes régiókban olívabogyót is adtak hozzá, illetve az is változó volt, hogy a sajtot feldarabolva tették bele, vagy villával összezúzták.

Még számtalan különböző saláta létezik a világon, a mexikói babsalátától kezdve a svéd gombasalátáig. Színesek, ízletesek és tele vannak vitaminokkal – nem véletlenül szeretjük őket.

Kategóriák
gasztro

Rántott hús

Mi lehet az? A legtöbben örök kedvencüknek tartják. A vasárnapi ebédek megszokott sztárja, és mi gyakran zsömlébe helyezzük, hogy az utakra is magunkkal tudjuk vinni. Ugye tudod, hogy a méltán híres rántott húsról van szó?

A legtöbben így emlegetjük, de a bécsi szelet azaz a wiener schnitzel, megnevezés is igazán elterjedt változat, főleg, ha óriási. Azt tudjuk, hogy kalóriában nem szűkölködik, de mindezt az íze kárpótolja. Ma már csirkéből, sertésből, pulykából is készítünk vékonyra klopfolt, panírba borított, ízletes szeleteket, azonban az eredeti recept alapján ez borjúhúsból készült. Azt a kérdést viszont korántsem ilyen könnyű megválaszolni, hogy melyik nemzet specialitása.

A versenyben az osztrákok maradtak bent a híres Wiener Schnitzeljükkel, és az olaszok a hasonló nagy kedvenccel, a Cotoletta alla Milaneseval. Igen hasonló recept, a megjelenésük idejét azonban nehéz felkutatni.

Egyes eredmények szerint, a bécsi éttermek 1850-ben már kínálták híres borjúszeletüket, ám az olaszok egészen 1134-ig vissza tudják vezeti specialitásuk történetét. Az elfogadott álláspont szerint, a Habsburgok hozták a köztudatba, az azonban kétséges maradt, hogy az osztrák vagy az olasz ág tette népszerűvé.